Afrika, Recenze,

Bez Auto Kelly bychom jeli maximálně na Prýgl

Měsíc a půl před odjezdem jsme vrženi do vod marketingu. Streamu se nepodařilo vyjednat pro nás generálního partnera, tak hledání sponzorů zůstalo na nás. Potřebujeme spoustu věcí, kamerovou techniku, elektroniku, novou střižnu, expediční oblečení, pojištění, výhodné podmínky u banky a hromadu náhradních dílů, tedy skoro celé náhradní auto.

Když není problém vpravo vepředu nebo vzadu v motoru, vsaďte se, že nefunguje něco uprostřed!

Sháníme sponzory!

Jsme ve složité pozici, začínáme, nikdo o nás neví, máme nějaké ukázky, jak chceme Busny dělat, ale v podstatě nevíme, jaký bude úspěch, sledovanost, čtenost, prostě je to hop nebo trop. Rozesíláme desítky, ne-li stovky e-mailů do všech stran. Spousta z nich zůstane bez odpovědi, další spousta z nich je okamžitě zamítnuta. Už to vypadá, že neseženeme vůbec nic a Busny pojedou tak leda na víkend na Prýgl.

Když tu přijde SMS z Auto Kelly, zda bychom se mohli domluvit na schůzce. David je zrovna v Praze, tak se tam rovnou otočí a vyslechne si, jak se e-mail zastavil u paní sekretářky, ale že když si toho ve vedení všimli, zaujala je naše ukázka tak, že se hned ozvali. Následující den po jednání nám volají, že spolupráci s námi schválili a že můžeme sestavit pro představu tabulku, co všechno potřebujeme. Jóóó! Slavíme, máme domluvený první barter a hned jeden z nejdůležitějších, budeme mít nářadí a náhradní díly na bus! Tenhle pocit pro nás je při přípravách hrozně důležitý. Alespoň občas slyšet, že Busny někoho zaujmou a zalíbíme se natolik, že projektu potenciální partner uvěří a je ochoten do něj investovat.

S Auto Kelly na Kili

Procházíme e-shop Auto Kelly a webovky Starline, mají snad všechno, i náhradní díly na náš starý kousek. David je jako rozmarná princezna, kliká na všechno, co se mu líbí. Já chci voňavého panáčka, esenci do auta, kterou mi David tvrdošíjně zamítne a dál vybírá kovové, gumové, mazlavé a správně smradlavé díly. Před odjezdem jedeme díly vyzvednout, musíme na pobočku zajet na dvakrát, kolik toho je! Fasujeme i fešné černožluté montérky, toaleťák pro obry a velký, asi metr dlouhý, klíč. Dělám si srandu, že v těch montérkách půjdeme na Kilimanjaro, ať uděláme pořádnou reklamu. A když v Etiopii David ztratí svoje poslední dlouhé kalhoty, už to taková legrace není.

Na hromadu dílů, kterou před odjezdem zaplníme byt, bychom opravdu potřebovali druhý bus. Mezi autodíly jsou dokonce i dvě kempingová křesílka a pár ešusů s příbory. Postupně ale vše naskládáme na svoje místo, do „dílny“ u motoru, do „kuchyně“, do beden na zahrádku a něco z věcí rovnou použijeme k okamžitému zkvalitnění jízdy. Jedeme! Máme teď o dost těžší auto, ale zase je to skoro dva v jednom a můžeme vesele opravovat a vyměňovat. David říká, že jediný náhradní díl, co jsme nevzali, je motor.

Opravujeme skoro každý den

Brzy zjišťujeme, že celé náhradní auto s sebou k dispozici opravdu nemáme a většinou se pokazí přesně to, co jsme nevzali. Murphy zkrátka funguje! V Izraeli máme první tajemnou záhadu. Nefunguje nám měnič napětí, díky kterému můžeme pracovat v autě. V Auto Kelly už ví, že máme problém, a jsou ochotni okamžitě to s námi řešit nějakou náhradou. Vzápětí se ukáže, že měnič je v pořádku, jen máme špatně napojenou kempingovou baterku, ze které je napájen. Baterka se vybila, tak ji občas po cestě nabijeme, ale jinak je jasné, že v autě takhle pracovat nemůžeme a vždy budeme odkázaní na cizí zásuvku. Měnič se teď ale dá používat alespoň za jízdy, což je skvělé na dobíjení akumulátorů do všech kamer a kamerek, kterými jsme stále obklopeni.

Opravujeme auto skoro na denní bázi, prostě když jedeme, tak i opravujeme, a když se namane nějaká větší oprava, tak ani jet nemůžeme. Nářadí Starline vytahujeme každý den, montérky si nasadit většinou nestihneme, protože buď je hned opraveno nebo je to tak akutní, že není čas se převlékat. A tak montérky zůstávají nejčistšími kusy v našem šatníku. Však je šetříme na to Kilimanjaro.

Kromě zmíněného mega klíče, kterým si David občas otevře pivo, je nejkurióznějším artiklem, co si vezeme, mega toaleťák. Dvě stě osmdesát metrů průmyslové utěrky! Po každé opravě pořádně umýt ruce Starline solvinou a utřít utěrkou z toaleťáku. Po čtyřech měsících cesty už nám zbývá tak třetina tloušťky role. Až nám dojde, bude to pro nás smutná událost.

Pokud David neřídí, nepíše scénář nebo nestříhá, leží pod busem; na tuto opravu dokonce ve svátečních montérkách.

Kdo má náš alternátor?

V Keni se auto začíná nějak klepat, motor je mastnější než obvykle a David začíná přemýšlet, co vyměnit, aby to nezlobilo. Hledáme díly a nemůžeme najít alternátor. Někde jsme ho nechali? Nebo jsme ho ani neměli? Píšeme do Auto Kelly, zda od nich alternátor odešel a oni, že podle tabulek ano, ale pokud ho postrádáme, hned pošlou další. A opravdu, posel byl zrovna k dispozici a hned v sousední Ugandě v neuvěřitelném termínu už máme i alternátor! Nemáme ho ale v motoru, nýbrž na střeše, protože to, co zlobilo, nebyl alternátor, ale čerpadlo.

Africký servis

Kouzlo jízdy starým autem v Afrikce spočívá mimo jiné i v tom, že se všechno dá opravit. Buď na opravu stačíme sami nebo zajedeme do dílny. Kromě výměny kapalin a různých filtrů se nám ale ještě nestalo, že bychom nějaký velký díl v autě vyměňovali. V Etiopii jsme opravili zkratovanou startovací skříňku, v Keni nám svařili uražené zrcátko, opravili vysklené okénko a vymlácené čepy, v Ugandě zkalibrovali čerpadlo, ve Rwandě svařili zámek od kufru. Kvalita tedy odpovídá provedení, nové okénko je z plexiskla a nedoléhá, zámek od kufru už jsme svařovali několikrát a teď už zase dveře drží jen na ráčně, ale pořád lepší, než shánět tyhle nedostupné díly po všech čertech v Africe.

Točíme, i když netočíme

Nemáme už těch kamer dost? Ptám se Davida, když mezi věcmi od Auto Kelly najdu i board kameru. To je jen bezpečnostní, do auta, říká David a hodí kamerku do přihrádky u spolujezdce, kde zůstane tři měsíce ležet. Po nehodě v Keni a pár zážitcích na silnicích v Kampale ale kamerku vytahuji, oprašuji a zprovozňuji. Nikdy nevíte a tady v Africe je zvykem, že když se něco na silnici stane, může za to „ten bílej“, protože ten má přece peníze na zaplacení škody. Teď každou jízdu, obzvlášť v městském provozu, poctivě točíme. Kamera je super v tom, že se jen strčí USB do zapalovače, a pak už vůbec nic nepotřebuje, sama se zapne a točí záznam pořád dokola na stejnou kartu. Kéž by to bylo takto bezstarostné i s našimi ostatními kamerami!

Bus už zase na špalcích. Oprava čepů přední nápravy na západě Keni.

Auto Kelly je s námi na cestě každý den. A my máme zapsáno v paměti, že právě Auto Kelly byla první firma, která Busnám věřila, uzavřela s námi spolupráci a doteď úžasným způsobem podporuje a fandí. Děkujeme!

 

Komentáře

autor

The author didnt add any Information to his profile yet

Instagram

No images found!
Try some other hashtag or username